Klíčové slovo je to, co zákazník zadá do vyhledávače a Vy usilujete o to, aby jeho hledání skončilo na Vašich stránkách.

Jaké je nejlepší klíčové slovo?
- s nízkou konkurencí výsledků
- velmi často hledané
- s vysokou konverzí
- pragmatické (orientované na praxi dotazů)
Kde je vhodné klíčová slova využít?
- v URL adrese
- v meta tazích:
- předevím v
meta title
- poté v
meta description
- můžete je použít i v
author
apublisher
(zde nebudou mít přímý vliv na SEO) - a zcela nakonec i v
keywords
(která ovšem morálně zastarala a vyhledávače je ignorují)
- předevím v
- v nadpisech od H1 po HH
- v obsahu stránky přiměřeně zvýrazněná strongem
- ve vnitřním prolinkování
- ve odchozích odkazech (URL, anchor text, title odkazu)
- v popisu obrázku (v textovém popisu, onmouse titlu, jménu souboru)
- v backlincích (Vaše URL, anchor text, title odkazu)
Více ve Slovníku SEO, copy a online marketingu
Pochopení klíčových slov je dobrý začátek. Ovšem SEO zahrnuje stovky dalších pojmů od anchor textu až po latentní sémantické indexování. Jejich definice najdete ve Slovníku, copy a online marketingu.
Jaký je rozdíl mezi long-tail a short-tail klíčovými slovy?
V rámci optimalizace je podstatné rozlišivat mezi long-tail KW a short-tail KW.
Short-tail KW je typicky obecný, krátký výraz do 2 slov (např. boty
či sportovní boty
). Mívá vysoký objem vyhledávání a je také vysoce konkurenční. Jeho hlavní nevýhodou je nižší relevance vůči záměru uživatele, což znamená, že mnoho návštěvníků přivedených na short-tail KW stránku opouští, neboť neodpovídá tomu, co hledali.
Long-tail KW je oproti tomu delší a konkrétnější fráze (např. pánské běžecké boty na trail
). Mívá nižší objemy vyhledávání, ale mnohem vyšší relevanci vůči tomu, co hledající opravdu chce => a tím pádem i mnohem větší potenciál konverze.
Soustředit na short-tail KW je vhodné při zvyšování obecného povědomí o značce. Long-tail KW pak slouží maximalizaci konverze návštěvníků v zákazníky.

Čím identifikovat klíčová slova?
Identifikaci KW, jejich synonym, variant i slov latentně sémantických blízkých nabízí všechny placené SEO typu SEMrush aj. Pokud nepatříte mezi jejich abonenty, pak můžete zkusit:
- nástroje reklamních platforem vyhledávačů:
- Plánovač klíčových slov (Google Ads)
- Návrh klíčových slov (Sklik Seznamu)
- nástroje vyhledávacích trendů:
- české nástroje:
- a pár šikovných pomocníků:
Jaká jsou synonyma pro klíčové slovo?
- keyword
- hledaná fráze
- vyhledávací dotaz
- volaná fráze
- hledaný výraz
- požadované slovní spojení
- dotaz
Od klíčových slov ke komplexní strategii
Důkladná analýza klíčových slov je nezbytným východiskem veškeré práce. Samotný seznam frází – ať už jde o short-tail nebo long-tail KW – je ale jen jako legenda mapy. Abyste našli tu nejlepší možnou cestu, musíte pochopit, jak se mapa vztahuje k realitě, zorientovat se, vytyčit klíčové body a zjistit jejich charakteristiky na každém jednom místě výskytu.
Strategicé SEO spočívá v umění dešifrovat záměr hledajícího za každý dotzem. Ve schopnosti přijít s obsahem, který bohatě využívá sémantických souvislostí, a dokáže pokrýt celé téma, nikoliv jedno slovo. V opatrném nakládání s hustotou klíčových slov – v uvědomění, kdy je jejich hustota podstatným signálem a kdy zastaralým přežitkem. A nakonec – strategie SEO je proces vycházejí z dat, aplikující osvědčené principy a ústící ve fungující systém přivádějící návštěvnost.