Copywriter Dan Beránek: copy s ostrými hroty!

copywriting

Copywriting je umění prodat slovy bez přímého kontaktu.

SEO specialista a copywriter Daniel Beránek

Copywriting: slova, která prodávají za Vás

Copywriter se především ptá: koho chcete ovlivnit a čeho dosáhnout? To definuje, co potřebujete. Pomohu Vám formulovat poselství tak, abyste dosáhli svého. Ať už je to:

  1. prodej
  2. zaujmutí/odvedení pozornosti či
  3. postrčení publika správným směrem

Copywriter = Váš prodavač

Typickým cílem copywritingu je prodej.

Ujistěte se, že Váš copywriter umí prodávat zboží skutečným lidem. Rozumí tomu, co to znamená neprodat a odepsat investované prostředky. Ví, že primární je prodej a na konci dne se počítají pouze prachy.

Kdo chce, koukne na malý exkurz z x-letých zkušeností z vánočních trhů.

Motýlí efekt

Dobrý text je jako mávnutí křídel motýla. Hlupáci si ho nevšimnou a ti druzí ho odtuší jen díky reverzní analýze důsledků.

SEO specialista a copywriter Daniel Beránek

…a už to jen sepsat

I když umíte prodávat – šikne se i vypsaná ruka copywriterova. Stačí napsat:

Není od věci mít znalosti PR typu produkční okolnosti médií, doslova umět SEO, vědět, kolik pozornosti věnuje čtenář displeji mobilu, kolik webu na desktopu, kolik stránce knihy.

A Vy? Nemusíte dělat vůbec nic – stačí jen…


copywriter - rešerše a analýza

A cože dělá ten copywriter?

Proč je jeden text lepší než druhý?
Protože mu první copywriter věnoval více času než ten druhý.

SEO specialista a copywriter Daniel Beránek

Pár řádků pro trpělivé.

Copywriting je především práce s informacemi. Proto jsou pro copywritera klíčové podklady. Z toho, co mu poskytnete, musí být schopen:

  • nastudovat,
  • dát dohromady poselství,
  • uhladit ho, co do:
    • prodejních argumentů (aby to prodávalo),
    • stylistiky a pragmatiky (aby se to dobře četlo) a
    • logiky informace (aby se čtenář ocitl tam, kam ho chcete zavést)

A celé kolečko několikrát opakovat, dokud nevznikne text – alias copy…

Copy

  1. se dobře čte,
  2. působí nenásilně
  3. a přesto účinně podsouvá to, co podsouvat chce
Copywriting - šíře činností

Co pokryje copywriting?

  • copywriting – vše
  • copyediting – přepsání podkladového textu do copywritingu – či jinak – přepsání obyčejného textu copywriterem
  • Public Relations – veškerá komuniké externího i interního PR s různým stupněm zjevnosti zaujatosti autora/zadavatele sdělení
  • tiskové zprávy – zjevné PR – fungující tiskové zprávy jsou texty připravené podle novinářských principů
  • obchodní dopisy – veškerou obchodní komunikaci, nabídky, cílené zprávy akcionářům… – tato oblast je postavena na znalosti obchodní korespondence, což je jedna z disciplín vyučovaných na obchodních akademiích
  • produktové materiály: produktové listy, katalogy, návody, uživatelské příručky – s různě silně akcentovanou technickou stránkou věci
  • odborné texty: od abstraktů, rešerší přes články a shrnutí studií až po spolupráce na celých studiích – mezi příklady se hodí třeba komentáře právníků k zákonům
  • ghostwriting: úplné zastoupení zadavatele v pozici autora – s různou mírou napodobení stylu uvažování/vyjadřování zadavatele

Kdo nemá dost, koukne, co copywriter určo není

A pro trpělivého čtenáře jsem si dovolil švestičky – nikoliv z vlastní zahrádečky: úchylky typu copywrighter/copyrighter a přiblblá fráze kreativní copywriter:

Copywrighter a copyrighter

Občas se najdou zpotvořeniny typu copyrighter a copywrighter. Když je uvidíte na webu copywritera, okamžitě zdrhejte. Jestliže takto kurví vlastní pojem, stejně se zachová i termínům svých zákazníků.

Kreativní copywriter

Je s podivem, v kolika vyhledávacích dotazech se objevuje KW kreativní copywriter. Ono spojení totiž banalitou dosahuje kamsi ke kovovému železu. A vsadím kecky na to, že lidi, co se jako kreativní copíci prezentují, budou s kreativitou těžce na štíru.

Zdroje