Google chce urvat svůj kus žvance firemní klientely

Google se chystá masivně – ovšem nenásilně – vlákat korporátní zákazníky do tenat svého ekosystému. Chystá se nejen zaútočit na Office, ale hlavně nabídnout mnoho dalších funkcí, které klasický kancelářský balík nemá. Filozofií Googlu je: vyměňte funkce, které stejně nepoužíváte, za funkcionality, které vám nepoměrně zjednoduší kolaborativní práci.

Google G logo

Pro Instaluj.cz SEO specialista a copywriter Daniel Beránek:

Google a jeho útok na firemní zákazníky

Google se chystá masivně oslovit firmy. Jednak chce rekrutovat co nejvíce pravidelných uživatelů kancelářských aplikací, jednak si získat současné uživatele Androidu k jeho využívání i v rámci pracovních povinností. Jaká je vize projektů Google Apps for Work a Android for Work?

Google neustále hledá další kanály příjmů. Už dávno to není pouze vyhledávač a zprostředkovatel reklamy. Mimo jiné pronajímá cloudový prostor a provozuje aplikace založené na cloud computingu. Právě v těchto oblastech se mu daří získávat zákazníky mezi univerzitami, nadšenci a startupisty. Právě v těchto oblastech by ovšem rád získal i konzervativní velkokorporátní klientelu.

Google Apps for Work

Google Apps for Work integrují:

  • kolaborativní kancelářský balík textů, tabulek, formulářů a prezentací;
  • komunikační platformy Gmail, Hangouts (mj. přinášející možnost videokonferencí), Google+;
  • úložiště Google Drive a webový prostor Google Sites;
  • nástroje správy (Administrátorská konzole a Sejf) a organizace práce (Kalendář).

Ačkoliv např. kancelářské aplikace Googlu nejsou stoprocentní náhradou desktopových alternativ, Google věří, že nabízí víc. A jeho úvaha samozřejmě míří k výhodám používání celého ekosystému: od možnosti online spolupráce, přes spektrum dalších, výše neuvedených služeb, dostupností a vzdálenou správou všech aplikací přes mobilní zařízení atd.

O tom, že je se jedná o produkt, který lze prodat velkým firmám, je přesvědčen Amit Singh, prezident divize Google for Work. Indikátory širší adopce Apps for Work jsou dle něj obrovský nárůst korporátních uživatelů jednotlivých aplikací a získání velkých jmen pro celý komplex Apps for Work – například poradenského gigantu PricewaterhouseCoopers. Získat coby zákazníka PricewaterhouseCoopers je samo o sobě určitým symbolem, který následují i ostatní. Řeknou si: když je řešení Googlu dost dobré pro jednu z nejkonzervativnějších značek světa, tak proč ne pro nás?

Další rozšíření produktu Google samozřejmě nechce založit jen na velkých jménech stávajících zákazníků. A má plán, jak toho dosáhnout.

Strategický plán rozšíření Google for Work

  • nabídnout alespoň 85 % funkcionalit desktopového balíku Office;
  • zajistit naprosto bezproblémovou spolupráci s nástroji Microsoftu typu Office a Outlooku v rámci usnadnění implementace vlastního řešení;
  • netlačit na firmy, aby přešly na Apps for Work – místo toho je nechat používat oboje řešení současně a nechat rozhodnout prostou ekonomickou kalkulaci (takto se nechali přesvědčit právě v PricewaterhouseCoopers);
  • udržovat zákazníky spokojené díky jejich edukaci, jak služby používat pomocí webinářů, prezentací, tipů…;
  • zaháčkovat si uživatele přidruženými výhodami ekosystému tak, aby se zákazníci parciálních služeb postupně stávali uživateli celého ekosystému;
  • zajistit plnou podporu pracovních aplikací i na mobilních zařízeních.

Plné nasazení Apps for Work by měl zajistit program Android for Work.

Android for Work

Android for Work je projekt, který by měl uživatelům usnadnit používání mobilních zařízení s Androidem i pro práci. Výhodou pro uživatele by bylo nasazení pouze jednoho zařízení jak pro soukromé, tak pro pracovní účely v rámci politiky BYOD (Bring Your Own Device – přineste si své vlastní zařízení). Zaměstnavatelům je přislíben zabezpečený, plně ovladatelný firemní systém. A Google tak chce předejít nebezpečí, že jeho volnočasoví uživatelé budou pracovat se zařízením jiných platforem.

Čtyři klíčové funkcionality programu Android for Work

  • pracovní profily – izolované, šifrované profily, které v systému oddělí soukromá a pracovní data a aplikace a zabrání jejich vzájemné interakci;
  • aplikace Android for Work – tj. aplikace určená pro zařízení, která neprovozují Android 5.0 Lollipop a tudíž nepodporují pracovní profily nativně. Tato aplikace nabídne zabezpečený email, dokumenty a jiné pracovní programy;
  • Google Play for Work – aplikační rozhraní pro uživatele aplikace Android for Work. Zaměstnavatelé jeho prostřednictvím snadno určí škálu schválených pracovních programů;
  • zabudované nástroje – sada byznys aplikací kompatibilních s alternativami jiných ekosystémů (např. Exchange, Notes).

V balíku Android for Work můžeme očekávat například:

  • aplikace od SAP, Salesforce, Adobe, Box, Concur a SuccessFactors;
  • firemní systémy pro vzdálenou správu od Google, VMWare, BlackBerry, Citrix, IBM, SAP;
  • virtuální privátní sítě VPN poskytované Cisco, F5, PaloAlto Networks, PulseSecure;
  • a systémové začlenění v zařízeních Dell, HP, HTC, Huawei. Lenovo, LG, Motorola, Samsung aj.

Jak si na tom stojí Google for Work ve srovnání s konkurencí?

Hlavním konkurentem nového pojetí synergie služeb Googlu v jeden paušálně účtovaný produkt je Microsoft. Řešení obou firem se

  • jednak podobají:
    • poskytují kancelářské aplikace;
    • nabízejí kolaborativní nástroje;
    • propojují desktopové i mobilní platformy (viz pojetí Windows 10 coby jednotného systému a aplikačního prostředí pro všechna zařízení);
    • disponují cloudovým úložištěm;
    • mají integrovány komunikační služby…
  • jednak liší:
    • jsou různě rozčleněny;
    • Microsoft poskytuje specializovanější nástroje (např. MS Excel vs Google Tabulky);
    • Google nabízí širší spektrum a lepší propojení služeb (propojení s Mapami, YouTube, Google Sites, publikačními platformami, obchodními, akademickými…);
    • Microsoft má historicky vybudovanou mnohem silnější pozici ve firmách.

Výzvou pro Google zůstává překonat právě etablovanost Microsoftu v korporátním prostředí. Bude muset uživatele přesvědčit, že ve většině případů nepotřebují vysoce specializované nástroje, a naopak jim komunikačně prodat přednosti cloudového propojení všech myslitelných i nepomyslených služeb. Výhodou Googlu je promyšlený plán, taktika nenuceného srovnání obou řešení a lepší orientace na poli cloudového, komplexně provázaného produktu.

Zdroje