Live chat – náhrada živého prodavače

Očka Smartsupp by Vám prodala téměř cokoliv

Eshop jakožto forma prodeje má mnoho výhod. Chybí mu však prodavač. Bystré oči, co zmerčí zákazníka, a zeptají se ho, zda to cosi nechce dvakrát. Jestli třeba k té blbůstce na baterky nechce baterky. A když že už máte ten dárek pro syna, tak co tohle pro babičku, strýčka, psa atd.

Eshop bez live chatu/prodavače

Eshop – coby platforma prodeje prostřednictvím internetu – skýtá oproti kamennému obchodu mnoho výhod:

  • absence otevírací doby – zákazníci mohou přijít kdykoliv, vy sami jste z hlediska provozu omezeni pouze dobou, za kterou deklarujete odbavit objednávku;
  • absence starostí o provozovnu – neplatíte nájem, nestaráte se o hasiče, hygienu, městské vyhlášky…
  • méně náročná správa zboží – od objednávání, přes zákazníkův výběr až možnostem, které skýtá třeba dropshipping – a o administrativě a účtování už vůbec nemluvě, jednoznačně vede eshop.

Co však eshopu rozhodně chybí je prvek prodavače.

Prodavač: nezastupitelný element akcelerující prodej

Co je to prodavač, prodavačka? Mnozí si vybavíte obrazy negativních zkušeností:

  • ženské, co se vybavují mezi sebou…
  • uhrovití hošíci, co nevědí, kde co je…
  • jedinci, co neumí pozdravit, mluvit, doporučit, konverzovat, nabídnout řešení, usmát se, zohlednit, zajistit, vyřídit a udělat.

Je spousta příkladů, jak to nedělat – pokud však budete chtít najít nějaké příklady, jak být prodavačem, pár se jich najde. I mezi zaměstnanci na HPP. Více mezi mezi OSVČ, kteří dělají sami na sebe, a ekonomická realita jim holt nedovoluje jen tak nečinně zabírat v místo prostoru.

Pokud vám není zatěžko vytáhnout paty z baráku, pak doporučuji navštívit nějaké trhy, tržiště a prodejní akce. Tam narazíte na rozličné typy, které jsou esenci prodavače nejblíže.

Funkce prodavače

Prodavač – to není jen obsluha zákazníka…

  • pozdraví – naváže kontakt;
  • ptá se, odpovídá, mluví, informuje, konverzuje, usmívá se – prohlubuje kontakt, navazuje vztah;
  • prodává – všemi nejrůznějšími způsoby…
    • podává zákazníkovi veškeré možné informace o produktu;
    • nachází řešení zákazníkova problému prostřednictvím prodávaného sortimentu;
    • potvrzuje vzájemný vztah:
      • komunikačními prostředky;
      • prostřednictvím pomoci zákazníkovi;
      • nacházením společného a apelem na identifikaci;
  • obchoduje:
    • poskytuje slevy;
    • snaží se prodat víc – prodat kazové kusy atd.
    • získává objednávky, získává kontakty, nabízí dlouhodobé zásobování;
    • posiluje obchodní vztah;
  • a krom toho se snaží prodat víc:
    • nabízí komplexnější řešení zákazníkova problému, než je aktuální směna;
    • nabízí další produkty k aktuální směně;
    • apeluje vyšší, další a dlouhodobější nákupy…

Při vší snaze jsou tyto body jen několika črty toho, co dobrý prodavač zvládne.

A právě teď se nabízí otázka, zda si eshop, který chce maximálně posílit prodej, může dovolit takového prodavače nemít? Odpověď je jasná, takže rovnou přejdeme k logicky následující otázce, jak do eshopu tento prvek prodavače dostat?

Live chat coby prodavač

Nejblíže implementaci prvku prodavače do eshopového řešení má live chat – ve zkratce:

  • naváže kontakt;
  • zprostředkuje živou komunikaci;
  • nasměruje k nákupu.