Eshopy a responzivní design

Responzivní desing coby trend eshoppingu

Responzivní design je více než horkým trendem eshoppingu – konzumace netu na mobilních zařízeních roste a adekvátní reakce webu na uživatelovo zařízení je jednou z cest, jak zákazníka nenechat odejít bez nákupu.

ikona eshopového košíku

Pro Shopsys.cz SEO specialista a copywriter Daniel Beránek:

3 důvody pro responzivní design e-shopu

Responzivní design – to není jen buzzword. Rovná se také posílení kapacity prodejního kanálu, které nyní není zanedbatelné a do budoucna poroste. Responzivní design sice zahrnuje vícero okolností, právě teď se však soustřeďme pouze na jednu: proč provozovat e-shop v podobě přátelské vůči mobilním zařízením.

Responzivní design

Jak zákazník vnímá konzumaci nepřizpůsobeného webu na mobilním zařízení? Shrňme to do těchto bodů:

  • primární aha zážitek – zákazník, který při vstupu na e-shop vidí, že není přizpůsoben mobilnímu zařízení, ho může okamžitě opustit – ať už úplně, nebo s dojmem, že se na něj podívá později na počítači. Každopádně příležitost je promarněna;
  • ovládatelnost e-shopu – klasické weby se špatně ovládají dotykem, a pokud chce zákazník projít charakteristiky produkty, podívat se na jeho fotky a dokončit celou objednávku na mobilním zařízení, raději bychom mu neměli dávat důvod k nespokojenosti s celým procesem;
  • přehlednost webu – nepřizpůsobený web – zvlášť na menším zařízení – je buď značně minimalizován, nebo jsou jeho prvky mimo první pohled. Ať tak či tak, zákazník nevyužije vše, co jsme pro něj připravili – a opět se připravujeme o prodejní příležitost.

Responzivním designem zákazníkům sdělujeme, že mají ten pravý prostředek k nákupu hned teď. Zajistíme, že se jim dostane všechno, co jsme v komunikaci zamýšleli. A poskytujeme jim rozhraní, s jehož pomocí snadno a rychle nakoupí. A proč byste měli zvážit implementaci responzivního designu právě teď a rozhodně ji neopomíjet do budoucna?

1) Zákazníci tráví většinu internetového času na mobilních zařízeních

Dle průzkumů International Data Corporation (viz) prodeje desktopů i notebooků klesají, naopak tabletů a smartphonů se prodává stále víc. Navíc až 60 % brouzdání internetem se odehrává na mobilních zařízeních (viz). A v tomtéž průzkumu také 84 % dotazovaných uvádí, že brouzdají na internetu pomocí mobilního zařízení při sledování televize.

Trend konzumace internetu se tedy obrací ve prospěch mobilních zařízení. Konzumace internetu prostřednictvím mobilních zařízení je snadno dostupná, často má podobu volnočasové aktivity i probíhá jako sekundární aktivita (při sledování televize, čekání, cestování aj.)

2) Uživatelé na mobilním webu pravděpodobněji nakoupí

Jak ukázal výzkum comScore, uživatelé v mobilním prostředí častěji nakoupí v cíli svého hledání bez srovnávání zboží a častěji zůstanou věrni svému obchodu. A dle iAcquire hledání na mobilních zařízení končí v 70 % požadovanou akcí: nákupem, registrací aj. (Tentýž výzkum ukazuje, že 40 % lidí raději preferuje výsledky přizpůsobené mobilnímu prostředí.)

Musíme také vzít v potaz, že počítač je stále jednoznačněji chápán coby pracovní nástroj, kdežto tablety a smartphony jako prostředky trávení volného času, či zabíjení nudného času – tedy těch chvil, v nichž je nakupování pravděpodobnější.

3) Interakce mobilních zařízení a maloobchodu

Nákupní zážitek stále častěji zahrnuje interakci zákazníka s elektronickými daty. Navíc mobilní zařízení představují prostředek, jimž se dají spárovat konkrétní produkty s doplňujícími informacemi, rozšiřujícími nabídkami a cíleným marketingem.

Díky mobilům můžete např. přímo na prodejně:

  • přes QR kód poskytnout informace o použitých materiálech,
  • šikovně je doplnit o pobídku k dokoupení souvisejícího produktu (cross-selling), či dražší verze (up-selling),
  • usnadnit zákazníkovi uplatnění slevového kupónu/voucheru (který má přímo v mobilním zařízení a nemusí jej tisknout a tahat s sebou),
  • či třeba přetvořit celý průchod prodejnou v intermediální zážitek či dobrodružnou hru odměňující hrající ať už zábavou, či slevami.

A toto neplatí jen pro obchody kombinující e-shop a kamenné prodejny. S trochou kreativity i ten nejprostší cross-selling uplatníte i při osobním odběru.

A výhled mobilních dat? Růst, růst, růst

Přes 77 % uživatelů Facebooku k němu přistupuje přes mobilní zařízení. Objem mobilních dat má růst každý další rok o 45 % k desetinásobku dnešního v roce 2019 (Ericsson Mobility Report). A kdo si myslí, že uváděná čísla se nedají přímo vztáhnout na českou populaci – má také do jisté míry pravdu.

V České republice vinou kupní síly a donedávna tichého triopolu mobilních operátorů bylo mobilní připojení silně omezováno směšnými FUP a nesměšnými cenami za něj. Tato situace naštěstí skončila a prostor pro růst je zde mnohem větší než vyplývá z uváděných čísel.

Holt, s responzivním designem prodáte zboží na 108” televizi a na stolním monitoru, stejně jako na iPadu i na tom nejmenším smartphonu. Buď vy, nebo vaše konkurence.