Grooveshark skončil u soudu a nejspíš i úplně

Grooveshark – streaming hudby i české a s českým rozhraním – nejspíš končí. Dohnala ji RIAA, množství žalob na službu i provozovatele a především důkazní materiály:) Nezbývá než doufat, že se z toho nějak vykroutí. Zatím aspoň jeho matka Escape podala odvolání.

Grooveshark

Pro Instaluj.cz Instaluj.cz:

Nad Groovesharkem se stahují mračna

Okresní soud USA vydal rozsudek proti streamovací službě Grooveshark, která prozatím ještě česky komunikuje i hraje – je na ní totiž spousta české hudby. Soud nejenže shledal službu vinnou z porušování práv vztahujících se ke copyrightu, ale vinnými shledává i její zakladatele Sama Tarantina a Joshe Greenberga z jednání přímo vedoucího k tomuto porušování práv.

Grooveshark aktuálně čelí největší hrozbě za dobu dlouhodobých sporů se zástupcem nahrávacích společností RIAA (The Recording Industry Association of America). Mateřská společnost služby Escape Media a dva z hlavních manažerů byli shledáni vinnými z porušování práv nahrávacích společností. Navíc vyšlo na světlo přímé protiprávní jednání, které Grooveshark dlouho úspěšně maskoval.

Grooveshark chtěl poskytovat lidem hudbu. Po prvotních střetech ohledně copyrightu se oficiálně spoléhal na Digital millennium copyright act (DMCA), který odpovědnost za nelegální obsah přenáší na uživatele – provozovatel pouze musí reagovat na výzvu k odstranění nelegálně vystaveného obsahu. Následně se RIAA znelíbilo, že Grooveshark na tomto nelegálním sdílení v podstatě vystavěl svou službu. Grooveshark se tedy se zastupovanými společnostmi dohodl na podílu ze zisku ze zobrazovaných reklam a prémiových účtů. Tyto zisky se však ukázaly být zcela zanedbatelné. Proto také RIAA v tažení proti Groovesharku nepřestala.

U soudu se ukázalo, že Grooveshark vesele mlžil na všechny strany a porušoval zákony, jimiž se sám oháněl. Spoluzakladatel Greenberg nutil zaměstnance, aby sami stahovali a nasdíleli do služby co nejvíc obsahu. Po příchodu zákona DMCA manažeři Escape hledali odstraněné songy na základě výzvy a znovu je nahrávali, aby nabídka hudby zůstávala kompletní, pokračuje rozsudek. Ačkoli rozsudek uznává pouze 5 977 případů chráněných děl nahraných zaměstnanci, interní materiály firmy Escape ukazují, že jen tato díla byla přehrána přinejmenším 36 milionkrát.

Služba je obžalována ze zástupného porušování autorských práv, přispívání a podněcování k němu. Zakladatelé nesou vinu jednak za jednání společnosti, jednak za své vlastní přímé porušování práva.

Zdroje